dressyrstar

Alla inlägg den 7 januari 2012

Av Johanna Forssell - 7 januari 2012 23:56

Vad tycker ni om sporrar? Man har dom ju för att hästen ska lyssna på minimala hjälper men samtidgt, ska inte hästen va så välriden när man ger sig ut och tävlar att den är ska lyssna lika bra utan? Jag pratar om dressyr nu. Om man har det ska man ju ha det för att skänklen inte ska synas, men på alla ponnytävlingar jag är på (och det är många) sitter alla ryttare och hackar med sporrarna så det är det första som syns. Jag menar, varför ha sporrar då? Själv har jag det för att INTE skänklen ska synas och jag sitter INTE och hackar med sporrarna (i alla fall inte med flit). Så ni ponnyryttare - varför har ni sporrar för att skänklen ska snynas så lite som möjligt när ni ändå sitter och hackar med sporrarna genom hela programmet? Det ser INTE snyggt ut kan jag lova. Varför göra så lixsom. Hoppning förstår jag mer att man har det. T.ex Lotta om hon blir rädd/tittig på ett hinder är det absolut omöjligt att driva fram henne utan sporrar. Så då förstår jag helt varför man har det. Jag har heller inte sett någon hoppryttare som hackar sin häst så (självklart finns det undantag). Och western då? Där tycker jag det är samma sak som dressyren. Detta va mina åsikter, vad tycker ni?? Den med bäst argument om sporrar publiceras i ett inlägg och man får en länkning.

Olika typer av sporrar:

Allround sporre med rak "stång" 15mm

 

Dressyrsporre, 35mm

 

Kulsporre

 

Sporre med hjul

 

Färgade sporrar (rött och blått)

 


Av Johanna Forssell - 7 januari 2012 22:11

Sitter och vräker i mig godis, klappar kisarna och kollar på film. Kan ni se bilderna från Hiss eller Diss?? Ni får säga till om ni inte ser dom för det gör jag! I morgon vet jag faktiskt inte vad jag ska göra med Lotta. Enligt schemat är det valfritt. Hmmm, när hoppa jag senast? Förra torsdagen så då kan jag kanske hoppa i morgon :) Aja, vi får se vad det blir Ska kasnke försöka en gång till med att fotta och lägga upp här? Ett sista försök. Kolla gärna min Facebook också för DÄR kan jag lägga upp bilder. HAde varit bättre om jag kunde lägga upp bilder här på bloggen jue ;) Nä nu ska jag fortsätta min lördagskväll :)

 

Kolla Felixs style!

Av Johanna Forssell - 7 januari 2012 20:45

Martingal med lite bling från Hööks, 169:- Har inte heller testat men ser ut att hålla mycket ba och väldigt snygg! Fint med blinget. Det enda som är dåligt är att den har sånt fäste som man fäster i sadelgjorden så om man inte har en sån sadelgjord som har martingalfäste så kan man inte ha den :( Men snygg.

 

Av Johanna Forssell - 7 januari 2012 18:39

Det finns bara en sak att säga om dagens ridpass: O-M-G!!!! Jag tor aldrig jag har suttit på henne när hon ahr sån power och go! Jag skrittade till Lillgården på långa tyglar (ca 10 min) sen skritta jag även ett varv runt banan för då kan hon koncentrera sig direk när vi kommer in på banan. Banan va ganska blöt och lerig men där gick perfekt att rida faktiskt! Jag börja trava ganska direkt i lite lång-låg form innan jag plocka upp henne. Hon va mjuk och fin i hela kroppen direkt och lyssna skitbra verkligen, även några skänkelvikningar blev det. Hon går perfekt i dom, ställd mot det håll vi sak och perfekt flyt. Sen började vi på galopparbette. Vi gjorde galopp-halt och halt-galopp. Hon stannade direkt från galoppen utan varken trav eller skrittsteg och va perfekt på tyglen hela tiden. Sen gjorde vi galoppsluta och galoppöppna, förvänd galopp (som är med i LA:1), galoppskänkelvikning åt båda hållen och ryggning. Där är hon också heeelt perfekt på tyglen och tar stora kliv rakt bakåt. Hon fick sedan en välförtjänt skrittpaus och sen red vi som avslutning LA:1 programmet som gick helt perfekt det med. Det enda hon inte gör är att öka traven, hon bara springer fortare hur jag än gör -.- Tyvärr, tyvärr har jag inga bilder :( Önskar så att det gick att ladda upp bilderna men det går inte :( ska verkligen försöka fixa det då det blir mycket roligare med nya bilder. För då får ni nya inlägg på varje ridpass :)

Är i alal fall supernöjd med dagens ridpass. Nu ska mamam och jag äta (bara vi hemma) och sen TV och massa godis (mamma har precis varit på pistachia. Ha en bra kväll alla! Tills jag fixas bilderna så får ni dom här på min lilla pingla :)

               

Jag älskar sista bilden!

Av Johanna Forssell - 7 januari 2012 14:00

Denna gummiskrapan från Hööks är verkligen super. Den håller ganska bra och man får med så mycket päls när hästarna fäller också är den perfekt som massageborste :) Kostar 13:-

 

Av Johanna Forssell - 7 januari 2012 10:52

Har varit ute och gett hästa pållarna. Om Jenny kan vakna nån gång så ska vi åka till Swedberga sen med dom. Vi har granris uppsatt  på väggarna och sen kom Borah och sträkte sig så hon rev ner hela. Då blev Lotta, som står mitt emot den väggen, jätterädd så hon kastade sig bakåt rätt in i väggen och sne va det halt i boxen så hon trillade. Sen har hon krubban i det hörnet också så hon vågade inte gå fram till den igen så jag fick mata henne   Sen tog jag glittret som va på det och satte upp på hennes boxgaller, då blev hon lika rädd så jag tog loss det igen och sträck henne med det. När jag gjorde det stod hon och darrade. Lilla Lotta, hon e den finaste som finns i hela världen. Jag kan verkligen inte beskriva emd ord vad hon betyder för mig, även om jag inte kommer någonstans med henne. Jag kommer alltid att älska dig Lotta   

     

Av Johanna Forssell - 7 januari 2012 06:15

Snygg gjord från Hööks. Kan inte säga hur den är i funktionen eftersom jag själv inte testat den men utseendemässigt får den HISS. 499:-

 

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker ni om min blogg? Inläggen, bilderna, uppdateringen ALLT! Svara ärligt :)
 Dryg
 Bra men dålig uppdatering
 Jättebra!
 5/10
 Jättedålig (kommentera vad jag ska ändra på)
 Ókej men inte mer

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Träning


Ovido - Quiz & Flashcards