dressyrstar

Alla inlägg under november 2011

Av Johanna Forssell - 6 november 2011 15:24

TACK så jätte mycket alla ni som besöker min blogg. Jag blir verkligen superduper glad :D <3 Är det något speciellt ni vill läsa om eller ha mer av så bara kommentera så fixar jag det så fort jag kan!


Tänkte skriva om en vanlig dag i stallet för mig. Sen händer det ju ofta andra saker som man inte kan förutsätta.

När jag kommer hem från skolan så byter jag om och äter sen går jag ut i stallet, mockar, byter vatten, fodrar och städar upp i sadelkammaren om det behövs. Sen tar jag in hästen jag ska rida och ryktar bort all smuts med plastborsten och sen borstar jag av hela hästen med rotiskan, kratsar hovar och borstar igenom manen. Jag borstar aldrig svansen om det inte är träning för tränare eller tävling. Sen lindar jag eller sätter på skydd beroende påom jag orkar linda eller ej och om jag ska rida ut eller dressyr, sadlar och tränsar. Är det kallt får hon även ett ländtäcke då hon e helklippt.

När jag kommer tillbaka från ridturen (oftast 1 timme) tar jag av hästen utrustningen och ryktar av henne och sne strechtsar jag ben, rygg och nacke VARJE gång. Sen borstar jag av all utrustning och lindar ihop lindorna, putsar av mina stövlar, ger hästarna natthö och går in :)

På helgerna och loven är jag i stallet hela dagarna.


Hur ser er dag i stallet ut?



Av Johanna Forssell - 6 november 2011 11:47

SISTA dagen på höstlovet. Den får man verkligen ta vara på också tvingar mamma mig att städa! Men nu är det i alla fall klart så nu ska jag ut och rida  med konstiga Jenny. (hon kom 5/27 stycken och hon va den enda som hade B-ponny, visserligen¨otroligt snabb men ändå :)) I dag ska jag rida igenom dressyrprogrammen och se hur det går. Jag har tävlat LB:1 och LA:1 men aldrig LC:2. Tycker det är ett tråkigt program, men men sånt e livet.


TACK så jättemycket alla ni som besöker min blogg. Blir verklign superglad :D TACK TACK TACK TACK :D:D:D:D

Av Johanna Forssell - 5 november 2011 20:43

Hejsan!! :)

 

Jag heter sandra och jag gästbloggar hos Johanna idag som e min bästa kompis sen flera år tillbaka:)

Vi träffades på Lillgården när vi var jätte småå. Jag har en egen häst som heter isabella en D-ponny, en häst som heter frasse stor häst, och 2 katter som heter maja och molly.

Bella och frasse är 19år gammal men det syns inte, maja och molly är 3år och de kommer från lillgården där mina hästar står idag :). Jag bor i Helsingborg i ett hyr hus på västergård, men jag önskar att jag bodde som Johanna gör, jag älskar hennes gård :). Jag tränar Dressyr med bella men jag hoppar inte för jag får ej. jag vill inte göra henne halt igen. Hon var halt i ca 5-6månader bga ett gammalt ryggskott som nu är borta:), och jag får inte hoppa med frasse han har haft en inflammation i benet. Jag ska snart ut och tävla i dressyr med bella någongång.

Tack Johanna för att jag fick gäst blogga i din jätte fina blogg :)

 

MIN BLOGG: WWW.BELLAMUPP.BLOGGPLATSEN.SE.

  

Av Johanna Forssell - 5 november 2011 19:00

Nu är jag RIKTIGT arg! PÅ lokala ponnytävlingar i dressyr så ska dom som inte har kommit så långt tävla för att utvecklas. Dom har ingen chans!! I stället tävlar ponnier som ser ut som små fullblod och skulle gått medelsvår i domklasserna (LC, LB, LA) så dom som inte har kommit så långt har inte en chans att komma någonstans och att placera sig. Det skulle va förbjudet att tävla lägre klasser bara för att vinna.  Ryttarna på den nivån ska tävla mot ryttare på samma nivå. Men ponnier som skulle gått medelsvår tävlar lokal LB/LA bara för att vinna. Det blir inte roligt för ryttare som verkligen ÄR på den nivån och dom kanske slutar tävla fastän dom älskar det. Detta tycker jag är HELT, HELT fel.

'Fy va jag blir arg!! Någon som håller med mig eller är jag ensam?

Av Johanna Forssell - 5 november 2011 17:29

 

   LYX            vs               BUDGET

4565:-                             1999:-

 

För mig skulle jag absolut tagit "budget" från Hööks istället för "Lyxen"  från Schockelmölle Sports.

Dom är väldigt lika och man ser inget märke på dom dyra + att det är så stor prisskillnad.

Av Johanna Forssell - 5 november 2011 17:21

Dom här bootsen är bara för mycket. Möjligtvis på små shettisar men alldeles för mycket färger och mönster för att ha på tävling t.ex Är från Schockemölle Sports och kostar hela 275:-  

Av Johanna Forssell - 5 november 2011 17:01

Söndag:  Tänkte gå upp i skoltid då det blivit väldigt sent nu på höstlovet.

              Ska rida ut i morgon igen med både Lotta och Borah och städa sadelkammaren och mocka.


Måndag: Skola igen. Blää. Men klockan 17.00 är det gemensamm träning med allsvenskalaget :) Lääängtar som fan.


Tisdag: Hovslagaren kommer och sätter på skor på både Lotta och Nemo då dom alltid lägger skorna.

            Efter det ska jag mocka och rida ut liet lugnt efter dressyrträningen på måndan.

Onsdag:  Då är det Jan-träning 19-20. Första gången sen jag börja träna för honom som jag ska ha Lotta.

              Dom andra gångerna har jag haft Borah efetrsom hon blev skadad precis samma dag som det va träning.

              Tur att man kan låna mammas häst när man behöver :)

Torsdag:  Ska rida ut igen med Lotta då hon behöver rida ut mycket veckan innan en tävling. Då går hon som bäst.

               Men funderar på om jag ska släppa henne i hallen på lillgården eller rida ut....

Fredag: Ska rida igenom båda dressyrprogrammen och sen förbereda det ´jag kan innan tävlingen.

Lördag:  Kommer bli en av veckans roligaste dagar. Jag ääälskar alla förberedelser innan tävling. Kan klippa hovskägg 

             i timmar och putsar minsta lilla del på hästen och utrustningen. Lotta ska jag skritta ut en runda.

Söndag: TÄVLING!!!!! :D Viarp Ridklubb. Får nog köra tidigt då jag ska va med i förklassen också (LB:1) och det tar en

             stund dit. Sen är det lagklassen (LC:2) Kommer bli ashärligt :D:D:D:D:D::D


Vill ni att jag ska lägga upp vad jag gör dagen innan tävling och vad jag har för utrustning?

           

Av Johanna Forssell - 5 november 2011 16:58

En fet diss till dessa ridbyxorna. Även dom från Hööks och till det saftiga priset 1499:-

Skulle aldrig betala så mycket för ett par ridbyxor och absolut inte till dessa.

Dom har ful färg och det är så fult när sömmarna syns så mycket (kanske inte alla men just dessa) Riktigt fula.

Vad tycker ni?  

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker ni om min blogg? Inläggen, bilderna, uppdateringen ALLT! Svara ärligt :)
 Dryg
 Bra men dålig uppdatering
 Jättebra!
 5/10
 Jättedålig (kommentera vad jag ska ändra på)
 Ókej men inte mer

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Träning


Ovido - Quiz & Flashcards