dressyrstar

Alla inlägg den 11 november 2011

Av Johanna Forssell - 11 november 2011 22:51

Tänkte skriva om mina tävlingsförberedelser :)

Dagen före rider jag igenom programmet en gång och sen skritta ut en liten runda men om hon gått hårt i veckan så skrittar jag ut ca 30 min. Sen när det är gjort kollar jag så transporten är i ordning och fyller på hönätet, även tar med en höpåse full med hö och även kraftfoder då vi brukar vara borta hela dagen. Sen går jag in och smörjaer sadel och träns, byter schabrak, putsar stövlarna och sporrarna och dammar av hjälmen. Sen tar jag fram en plastpåse och lägger i

nummerlapp, vita ridhandskar, plastrong, plastrongnål, hårnät, vägbeskrivning, hästens papper och extra gummisnoddar. Sen på kvällen ryktar jag väldigt noga´, rycker man om det behövs, flätar, klipper hovskägg och skägget i huvudet och sen flätar jag svansen och på med ett tunt täcke nu när det inte är så jättekallt än (täcket är bara för hon inte ska bli smutsig under natten) och sen packar jag in allting i bilen och sen är förberedelserna klara. Juste ja, jag lägger också fram tävlingskläderna kvällen innan.


På tävlingsdagen blir det ofta att gå upp tidigt. då tar jag på tävlingskläderna och ett par mjukbyxor över. Sen ut i stallet, ge hästarna foder och sen knoppa och rykta en extra gång och olja hovarna. Sen in och äta och sen ut direkt igen och ta på transportskydd och täcke. Sen är det bara att åka :) Jag fullkomligt äääälskar alla förberedelserna! :D


Packlista till dressyrtävling

Kavaj

Plastrong + nål

Vita ridhandskar

Hjälm

Ridstövlar

Sporrar och eventuellt dressyrspö

Dressyrträns

Dressyrsadel

Skydd (oftast vita lindor)

Ländtäcke

Nummerlapp

Papper

Vattenspann

Hö + kraft

Täcken

 

Mycket o gör i morgon! :)



Av Johanna Forssell - 11 november 2011 20:54

En jättehiss till denna tävlingsskjortan från Hööks. Den kostar 249:-

Jätesnygg och skön (testa den på hööks i dag) och att det är en vit hög polokrage gör att man kan ha dne under tävlingskavajen även i dressyr :D Gud va skönt det skulle va att slippa plastrong och nål som bara "hoppar ur" kaajkragen. Testa den som sagt på Hööks i dag men det va halva priset på den oh då va bara dom små storlekarna   (150, 160) kvar :( Synd, hade verkligen velat ha den.

 

Av Johanna Forssell - 11 november 2011 18:18

Jag red igenom dressyrprogrammen i dag ju. Det gick riktigt dåligt..... :-(För det första glämde jag HELA tiden volterna efter snett igenom och sen va Lotta så himla stum i minnen hon brukar va jättemjuk och fin men i dag va hon jättehård. Hon lyssnade inte alls nästan och i galoppen bara rusa hon. Är verkligen inte taggad till söndag. Jag vill längta till en tävling men nu känns det bara fel. Det va nog ett misstag att köpa henne faktiskt. Jag villeha en häst jag kunde komma någonstans inom dressyren med men med henne lär jag inte göra det. Hon har även blivit likadan IGEN som hon va precis innan hon blev skadad. Usch, nu är det bara problem. Jaja ska försöka få lite tävlingspirr i magen genom att gå och smörja träns och sadel nu.Hörs! P.S Nu är det helg = mer blogging :)

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker ni om min blogg? Inläggen, bilderna, uppdateringen ALLT! Svara ärligt :)
 Dryg
 Bra men dålig uppdatering
 Jättebra!
 5/10
 Jättedålig (kommentera vad jag ska ändra på)
 Ókej men inte mer

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Träning


Ovido - Quiz & Flashcards