dressyrstar

Alla inlägg den 14 februari 2012

Av Johanna Forssell - 14 februari 2012 22:15

 
Av Johanna Forssell - 14 februari 2012 22:04

Visste inte att det fanns vita dressyrsadlar. Coola men usch så gräsliga!

 

Av Johanna Forssell - 14 februari 2012 21:02

Nu ska jag kolla på ett av mina absoluta favoritprogram: House. Han är så jävla rolig!

  

Av Johanna Forssell - 14 februari 2012 20:45

Forskare protesterar mot hårt spända nosgrimmor

Forskarsammanslutningen ISES, The International Society for Equitation Science, har som syfte att underlätta forskning om träning av hästar och om relationen mellan häst och ryttare. Nyligen skickade ISES ut en skrivelse där man tar upp frågan om hårt spända nosgrimmor.

Hästen är det enda djuret som tävlar i OS. Trots det anser ISES att dess välfärd kan ifrågasättas, i alla fall om den nuvarande trenden tillåts fortsätta.
- Vissa nosgrimmor designas för att kunna spännas så hårt att de begränsar nästan alla normala käk- och tungrörelser. Det här är en ganska ny innovation när det gäller design av träns och kandar. För fyrtio år sedan var nosgrimmor i stor utsträckning en estetisk del av tränset snarare än en funktionell, menar man.
Enligt ISES handlar användningen av för hårt spända nosgrimmor om att ryttarna vill undvika att få poängavdrag för exempelvis en gapande mun på tävling. Dessa ryttare maskerar enligt organisationen dålig träning, på hästens bekostnad.

Nedsatt blodflöde
Färsk forskning har visat att hästar som rids med en för hårt spänd nosgrimma kan lida av psykisk stress, de kan drabbas av nedsatt blodflöde och kan få skador, till exempel en deformerad nosrygg. Det gäller även om nosgrimman är vadderad.
- ISES har lagt märke till att det på senare år har skett en ökning av nosgrimmor på marknaden som är till för att effektivt maskera symtom på att hästen känner obehag av ridningen, skriver man.
Organisationen menar att skälet för ryttarna att spänna nosgrimman för hårt är dressyrreglerna - som straffar tecken på obehag såsom gapande munnar eller tungor som sticker ut. Tanken med reglerna är att främja bra träning och kvaliteter som harmoni, lätthet och acceptans av bettet. Men väldigt tighta nosgrimmor kan hindra hästen från att visa att den inte trivs. Enligt ISES försvårar helt enkelt de för hårt spända nosgrimmorna domarnas jobb.


ISES lägger i sin skrivelse fram två rekommendationer:

• En återgång till praxisen att två fingrar enkelt ska få plats under nosgrimman när den är spänd, som kontroll av att den inte sitter för hårt. Det ger hästen en chans att uttrycka obehag, eller att söka lindring från tryck från bettet.

• Att stewards på tävling, för rättvisans och för objektivitetens skull, ska använda ett standardiserat måttverktyg som motsvarar två vuxna fingrar. Måttet ska enkelt kunna placeras mellan nosryggen och nosgrimman. Detta skulle kunna ske i samband med den bettkontroll som redan görs på många tävlingar.


-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jättebra att dom uppmärksammar detta. Dom kollar redan bett och nosgrimmor påwesterntävlingar, varför inte göra det på dressyr och hoppning också?

Av Johanna Forssell - 14 februari 2012 20:25

Nu kollar jag på TV och vet ni vad? DET SNÖAR UTE!!!!   I morgon är jag också ledig. Lotta och jag sak rida ut en runda (hoppas i snön) och på torsdag ska hon skrittas 30 minuter. Fredag blir det ett lugnt dressyrpass på max 20-30 minuter och bara kolla gas och broms, ökning och minskning. Ska slänga upp min tävlingsoutfit, fottar den i morgon men min marinblåa som matchar perfekt tills chabraket är borta. Måste hitta den......! Nu ska jag hålla kväll, hörs i morgon!

   Söting :)

Av Johanna Forssell - 14 februari 2012 19:59

I dag hoppade vi. Skrittade till Lillgården och byggde fram 2 räcken på bara 70 cm. Red fram henne i trav och galopp sen i ett friskt tempo och gjorde serpentiner och sen när jag va på medelinjen på bågarna så sakta jag av till skritt och sen skulle hon direkt fram för skänkeln direkt. Träna ökad och minskad galopp också. Va ytterst noga med att hon skulle ta skänkel och förhållning direkt. Sen hoppade vi räckena några gånger och hon skulle landa i rätt galopp. Gick bra i början men sen tröttna hon lite så hon landa i fel så då gjorde jag övningen en gång till så hon bytte till rätt och då sluta vi med den. Höjde ett räcke till 80 och den´t andra 70 cm. Gjorde samma sak. Sen höjde jag till 95 cm. Hoppade det utan problem, högt över och bra tempo hon kunde haft lite bättre bjudning. Tog fram en oxer som va på 85 cm och hoppade alla 3 i en liten bana. I slutet tog jag en bredare oxer (95 cm) och la upp det på 1 meter och det gick galant. Va jättenöjd med henne så slutade sen och travade av henne. Hon rev eller vägrade inte en enda gång. Tyvärr inga bilder eftersom jag va själv.

 

Min pärla   Längtar som fan till Lörda :) Ska se om jag får tag på nån som kan följa med och fotta så ni får massa bilder. Mamma hinner inte ta så mycket. Ni vet KBB (köra, bära, betala) 

Av Johanna Forssell - 14 februari 2012 19:34

Elak ponny utan pass
Elak ponny utan pass. Hästar säljes
Typ: B  -  Inriktning: Allround  -  Kön: Sto  -  Födelseår: 2003
Namn: Lollypopp Greta
Köpte en ponny i fredags från Jönköping, i god tro, dock endast sedd på film hanterad av en vuxen.Ponnyn är korsning British Spotted Pony/Knabstrup. Enligt annonsen var den jättesnäll mot alla ryttare och skulle nog passa för ridskola. Perfekt för min 9-åriga dotter trodde jag.Ponnyn har visat sig vara ett verkligt monster.

Attackerar, hugger och sparkar, även vuxna som hon verkar ha respekt för.

Flera mycket hästvana människor har dömt ut hästen som ”psykiskt störd” som kräver OERHÖRT mycket jobb.

Verkar hata barn. Attackerar så fort hon får chansen, även om en vuxen står bredvid och håller i grimskaft – och det fast hon haft öronen framåt och nyfiket tittat på barnet som stått alldeles still och bjudit på morot sekunden innan.

Kan ej gå i hage oavsett trådsort, måste ha fårstängsel eller liknande. Går lugnt igenom tråd med stark ström och drar tråden bakom sig helt inlindad i benen utan att bry sig ett enda dugg. Stegrar så fort hon vill iväg om hon sitter fast.

Sparkar sönder saker om hon kommer åt och inte vill sitta instängd/fast.

Är ej ranglåg, alternativt försöker mycket aggressivt slå underifrån på både människor och andra hästar. Går ej att sätta sig i respekt, hon är lömsk och hugger oprovocerat och oannonserat.

Ej inriden på ett vettigt sätt, har inga muskler för att parera en ryttare – indikerar dock ont i ryggen. (Teori är att hon är för snabbt inriden av för tung ryttare.) Inkörd enligt tidigare ägare, men jag vet inte om jag tror på det längre. Har ej testat.

Enligt säljaren har detta beteende ej funnits tidigare… Säljaren vägrar låta köpet gå tillbaka.

Säljes endast med köparens fulla förståelse om hästens otäcka beteende.

Avlivas i eftermiddag 14/2 om ingen hör av sig.

 
Inte utbildad
 

Pris  3 500 krhttp://hastmarknad.hastnet.se/sok/annons.php?aid=581469#.Tzo6jbAEYnc.facebook


Såg denna på Hästnet och bara wtf?

Av Johanna Forssell - 14 februari 2012 17:13

Hej! Har ej haft tid att blogga i dag men ni har ju fått några tidsinställda så ni klarar er :) I dag ahr jag pluggat och sen varit i stallet och mockat, pysslat med hästarna och fottat massor! Dom bilderna får ni nu. Sen hoppade jag Lotta också. Dagens ridpass kommer senare.

           Kolla in styltorna!

Alexander Lukas, russ född 1992. Till våren ahr vi ägt honom i 8 år  


         

Cassiopeja, sv ridponny född 1998. Den 12 Juni har jag haft henne i 2 år  


   

     

Deborah f.2, Sv halvblod född 1990. I sommar har mamma haft henne i 14 år.  


Nemo fick inte vara med. Han är för dampig. Man märker direkt att Borah är van att bli uppställd och fottas gemfört med dom andra, eftersom hon har föddes på Flyinge AB. 

Presentation

Fråga mig

15 besvarade frågor

Omröstning

Vad tycker ni om min blogg? Inläggen, bilderna, uppdateringen ALLT! Svara ärligt :)
 Dryg
 Bra men dålig uppdatering
 Jättebra!
 5/10
 Jättedålig (kommentera vad jag ska ändra på)
 Ókej men inte mer

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29
<<< Februari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Träning


Ovido - Quiz & Flashcards